Foto: Egil Ø. Nærland

I dybden på Nærbø

Siden Viking TIF nå spiller tidenes første sesong i REMA1000-ligaen vil det være en del nye lag som står på motsatt halvdel. I den forbindelse vil vi før hver kamp gjøre et lite dypdykk i motstanderen. I første kamp møter vi Nærbø, som vi sist spilte mot i førstedivisjon for flere sesonger siden.

BILLETTER TIL VIKING TIF MOT HASLUM: Klikk her

Nærbø sin tabellposisjon

Siden Nærbø sin sesong ikke har kommet i gang enda velger vi å kikke på fjordårets resultater for klubben fra Jæren. Nærbø endte da på 5. plass i seriespillet. Fem poeng unna medalje, og trygt inn i sluttspillet. I sluttspillet kom Nærbø seg til semifinalen etter å ha slått Drammen i to strake kamper. Her sa det derimot stopp da mangeårig gullgrossist Elverum sto på motsatt halvdel. Nærbø kronet tilslutt det som må sies å være en solid sesong med finale i European Cup. En cup de vant året før. Denne gangen ble det sølv på blåtrøyene.

Nærbø sine siste kamper

Nærbø har ikke spilt noen offisielle kamper enda denne sesongen, og åpner ballet først mot Viking TIF. De har likevel vist gode takter i oppkjøringen, mot både nasjonal og internasjonal motstand. De endte blant annet i seier mot polske Wybrzeze Gdansk og flere jevne tap mot utenlandske topplag.

Nærbø-spillere å se opp for

I Nærbø sine kamptropper er det, som påpekt av mange tidligere, en flust av Haugseng-er på listen. I det offensive spillet dominerer fetterne Andreas og Tord i bakspillerposisjoner. I det defensive er Rassin en av de viktigste bidragsytrene. Fjordårets toppscorer for Nærbø ble venstrekant John Thue, som tydeligvis kontroll på hvor målet står.

Tidligere møter mellom klubbene

Som nevnt har Viking TIF møtt Nærbø i seriesammenheng tidligere, sist i 17/18-sesongen i førstedivisjon. Året da Nærbø rykket opp. Selv om Nærbø var et topplag og Viking TIF var nyopprykket, kom Viking TIF seg gjennom sesongen uten å tape for Nærbø. Første kamp på Jæren endte med 31-27-seier til Viking TIF, etter 12-mål av en suveren Miguel Pereira. Det omvendte oppgjøret ga uavgjort 29-29 i Haukelandshallen, i en kamp hvor Nærbø kunne sikre et tidlig opprykk om de hadde tatt 2 poeng.

Tøff kamp i vente

Inn mot kampen er det lett å trekke paralleller fra sist gang lagene møttes i seriespill. Viking TIF er igjen nyopprykket, og Nærbø er et antatt topplag. Det er ingen tvil om at oppgaven som venter i en full Sparebanken Vest Arena blir tøff, men Viking TIF har vunnet der før!

Minner også om at årets første hjemmekamp bare er en uke unna. Har du husket å skaffe deg billetter? Finn dine billetter her: Klikk her