Årets endringer i spillertroppen

Fjorårets suksess-sesong i 1. divisjon gjorde flere spillere attraktive for andre klubber. Etter at vi klarte målet vårt om å rykke opp til Rema 1000-ligaen er det også klart at kamphverdagen nå vil se tøffere ut. Dette fører til endringen i spillertroppen

Foto: Privat
Det er skiftet en del ut fra fjoråret, men det tenker jeg er naturlig etter prestasjonen laget leverte i fjor. Grunnstammen er likevel bevart, med et tilskudd av flere nye spillere som jeg tror totalt sett har hevet nivået på gruppen, sier ny hovedtrener Sonni Larsen (bildet)

Avskjed med flere i 22/23

I siste halvdel av sesongen 22/23, som endte med seier i 1. divisjon, var det lenge klart at lagets og ligaens toppscorer Kjetil Åndal ikke kom til å være med videre. Storspillet hans før jul resulterte i interesse fra utenlandske klubber, og han valgte å signere med HK Aranäs. Klubben som spiller i eliteserien i Sverige har tidligere hatt suksess med å hente toppscorere fra Viking TIF. Sesongen før hentet de Jonas Haugsgjerd som har levert varene, noe Åndal forhåpentligvis gjør neste år.

Foto: John Vint

Klubber i Rema 1000-ligaen fikk også øynene opp for spillere som presterte godt i 1. divisjon. Etter sesongen ble det klart at høyrekant Emil Hansson forlater klubben til fordel for Drammen HK. Det blir altså flere gjensyn med svensken i løpet av sesongen, og aller først i treningsturnering mot slutten av august.

Til slutt valgte også klubbkaptein Karsten Enoksen å legge skoene på hyllen for å bruke tid på studier. Han skal fremdeles ha adresse i Bergen i noen år til, så vi håper å se han som tilskuer i hallen når sesongen kastes i gang. Sammen med hovedtrener, Khaled Chentout, dannes kvartetten som i fjor takket for seg i Viking TIF. Det har åpnet muligheten for flere nye ansikt.

Foto: Kjell Eirik Henanger

De nye spillerne

Sonni Larsen kunne se hele seks nye spiller på første trening i Bøneshallen, i tillegg kommer den svenske høyrekanten Carl Gabrielson om noen dager. Larsen virker godt fornøyd med spillertroppen han nå besitter. Om troppen sier han følgende:

«Det kommer nye spillere i flere posisjoner. Det gir oss en bredere dekning med ulik kompetanse i hver posisjon, og de vil forhåpentligvis supplere hverandre godt. At det kommer syv nye spillere tror jeg skal gå fint, og jeg ser for meg at de raskt vil bli kjent med resten av laget. Det er mye å gjøre, men vi skal bli klar til sesongstart!»

Fra venstre: Yossi Appo, strekspiller – kom fra Ramat Hasharon (Israel), Even Penne, venstre kantspiller – kom fra Nærbø IL, Nicholas Satchwell, keeper – kom fra KA Akureyri (Færøyene), Andreas Knigge Hylleberg, venstre bakspiller – kom fra TM Tønder, Simen Andersen, bakspiller – kom fra Nøtterøy og Christopher Huus, høyre bakspiller – kom fra Otterup HK (Danmark)
Foto: privat

De nye spillerne, skal sammen med resten av laget spille årets første treningskamp onsdag 2. august mot Bergen. Kampen spilles 15:30 i Framohallen.