Hylleberg: -Deilig å være dansk i Norge

Andreas Knigge Hylleberg flytte denne sommeren fra Danmark til Bergen. Han har hørt om uttrykket «det er deilig å være norsk i Danmark», men snur nå om på det og påpeker at det også er deilig å være dansk i Norge. Venstrebacken har spilt mye i sesonginnledningen, og ser ut til å bli en viktig spiller for Viking TIF.

Den 23 år gamle dansken kommer fra Hedehusene, et tettsted mellom de noe mer kjente plassene København og Roskilde. Han har spilt håndball siden han var 8 år gammel. Ungdomshåndballen spilte han på lokale lag, før karrieren begynte å skyte ordentlig fart i klubben Ajax København. Her fikk han sine første minutter i dansk førstedivisjon. En arena han spilte på i 6 år for Ajax og senest TM Tønder, før han nå har tatt steget videre til norsk eliteserie.

«Etter seks år i førstedivisjon i Danmark var jeg lysten på å prøve noe nytt, gjerne utenlandsk. Da Viking kom på banen ville jeg ikke gå glipp av muligheten til å bo i Bergen og spille på øverste nivå i Norge!»

Unggutten pakket da sakene sine og satt ferden mot Bergen by. Sammen på reisen har han med seg sin kjæreste og hund, som er gode å ha i en ny hverdag.

«Jeg kjenner på savnet av venner og familie, selvfølgelig. Likevel vil jeg si at Bergen er en fantastisk by, og jeg nyter virkelig tilværelsen her. Viking er en veldig god klubb å være i. Jeg føler meg veldig velkommen og godt tatt i mot så langt.»

Det som mangler nå for Andreas er at laget sikrer sin første topoenger i REMA1000-ligaen. «Jeg håper at folk kommer og støtter oss på søndag! Vi lover god håndball og underholdning, og skal selvfølgelig gi alt for to poeng! Sees i hallen.»