Bekreftet: Vi går ned…

Vår aller første sesong i REMA1000-ligaen nærmer seg slutten. Onsdag kveld ble det omsider bekreftet at vi er laget som rykker ned igjen til førstedivisjon. Vi kan se tilbake på en lærerik sesong, fylt med oppturer og nedturer, som har gitt oss erfaringer på det øverste nivået. På tross av tap onsdag viste vi at vi kan bite fra oss på dette nivået, selv mot gigantene Kolstad. Det gjenstår 3 kamper av sesongen, mot ØIF Arendal, Elverum og Halden. Vi har ett fokus, og det er å fullføre med stil!

Foto: Emil Weatherhead Breistein

Turbulent sesong

Det er ingen hemmelighet at det har vært en turbulent sesong. Poengfangsten har vært knapp, og seirene har det dessverre bare vært to av. Dette resulterte i et trenerbytte midt i sesongen, noe som selvfølgelig ikke er hverken optimalt eller ønskelig. Det gav heller ikke den effekten man håpet på, og poengfangtsen etter det har fremdeles uteblitt. Kristoffer Gjelsvik beskriver sesongen med følgende ord til Bergensavisen:

– Det har vært helt jævlig! Sparking av trener, mye styr i trenerteamet, mye styr i spillergruppen. Forferdelig. Vi gikk selvsagt ikke til sesongen med mål om å rykke ned, sukker han. Det er jo ikke noen skam å tape for et lag i Europa-toppen, og det er jo ikke på grunn av dette vi rykker ned. Det er det som har skjedd tidligere i vinter som ikke på langt nær har vært bra nok.

Resten av sesongen blir spilt uten press og man er ikke lengre avhengig av resultat. Likevel vil prestasjonen være viktig å ha fokus på, for å danne et momentum inn mot neste sesong.

Klart mål for neste sesong

Nedrykk blir det uansett, og det må nå gjøres en solid jobb for å fullføre sesongen på best mulig måte før grunnsteinene skal legges frem mot neste sesong. Da i førstedivisjon. På trenersiden har Morten Fjeldstad ansvaret ut sesongen, men før oppstart på ny sesong dukker det opp en ny person i denne rollen. Daglig leder Roger Gjelsvik forteller om et klart mål for den nye treneren i sine uttalelser til BA:

Jeg må bare rekke armene i været og si at dette ikke ble godt nok. Men ambisjonene forandrer seg ikke: Vi ser alltid mot  å bli bedre neste sesong. Så også nå. Vi går mot å rykke rett opp igjen neste år. Og da skal vi ha lært nok til å holde oss, melder Roger Gjelsvik.

At fremtiden nå er satt for klubbens del gjør at flere brikker vil falle på plass, og det vil forhåpentligvis dukke opp noen gode nyheter. Fokuset for laget ligger nå på ØIF Arendal i helgen, hvor en skadeskutt tropp reiser sørover på søndag.