Ambisjoner om opprykk

Torsdags ettermiddag kunne vi med stor glede informere om at venstrekanten Leander M. Seime er klar for Viking TIF. Han har signert en kontrakt frem mot 2026. Håndballartisten er tilbake i Bergen og har ambisjoner om opprykk!

Tilbake mellom de syv fjell

Leander Myklebust Seime tar turen over fjellet og er nå tilbake i Bergen by etter to sesonger hos Bækkelaget. Lynvingen dro til østlandet etter å ha spilt flere sesonger Bergen og tidligere FyllingenBergen i REMA1000-ligaen, som tilslutt endte med at laget rykket ned. Leander fortsatte da på øverste nivå, men har nå valgt å ta turen sammen med oss ned i førstedivisjon. Grunnen til det er delt, men én mann han kjenner godt fra tidligere peker seg ut:

Det som lokket meg til Viking er litt ulike ting. Først og fremst er det at eg har hatt Ruud som trener tidligere. Han er en trener jeg har veldig sansen for og stor tro på de tingene han har å komme med. Det er noe jeg gjerne vil være en del av, forteller nysigneringen.

En av REMA1000-ligaens beste

Venstrekanten har spilt en rekke år på høyeste nivå i Norge, og han har levert bedre og bedre for hver sesong. Senest var han Bækkelagets nest mestscorende spiller med hele 102 mål, som tilsvarer rundt 4 mål i snitt – og det på øverste nivå. Nå har han som nevnt tatt turen ned et nivå, men det setter ikke en stopper for ambisjonene til den tidligere rekruttlandslagsspilleren:

Jeg har ambisjoner om å utvikle meg mer som spiller og finspisse ferdighetene mine. Jeg skal ha det gøy med håndballen og bidra med det jeg kan for at vi kan rykke opp igjen.

En mulig publikumsfavoritt

De som har sett Seime spille håndball har nok lagt merke til ham. Han har et særpreg på banen og har vist seg å være en entertainer. Som spiller har han et høyt tempo, godt forsvarsspill og et godt skuddreporoar. Han vil nok alltid være en kandidat til årets mål. Selv beskriver han spillforståelse, forsvarsspill og dårlige vinkler som sine sterke sider. Det er med andre ord en solid håndballspiller vi kan forvente å se i Vikingdrakten neste år. I tillegg til håndballferdighetene hans kan publikum forvente å se en som går foran i krigen og som byr på seg selv. Det er bare å glede seg til neste sesong!

Gammel kjenning

Neste sesong blir faktisk ikke første gang Seime ikler seg den blå Viking-drakten. For ni år siden var han en del av samarbeidet mellom Viking og Gneist fra Bergen sør som spilte Lerøyserien i gutter 18. På bildet under har vi Leander som nr. 2 fra venstre på fremste rekke, på et bilde sammen med blant andre Samson Bjørke Kallestad og Tobias Jetmundsen fra dagens tropp. Det har gått noen år siden den gang, og Leander har tatt store seg, men spillegleden i bunn ser man fortsatt.

Vi ser veldig frem til å ha Leander hos oss!